Schuilt er een accountmanager in jou?
Benieuwd of een boeiende carrière als accountmanager in de verzekeringssector iets voor jou is? Davy Alentijns, al 18 jaar accountmanager bij Van Dessel en begeleider van nieuw talent, maakte voor jou een checklist van eigenschappen die een succesvolle accountmanager bezit. Hoe vaak zeg jij “check”?
1. Een luisterend oor
Davy: “Binnen deze functie heb je dagelijks contact met klanten of prospects, vanuit een adviserende rol. Je bent dus geen productverkoper, maar jouw toegevoegde waarde is wel advies verlenen vanuit je uitgebreide productkennis. Daarom is luisteren naar het verhaal van je klant zo belangrijk zodat je kan detecteren wat ze precies nodig hebben. Een goede accountmanager moet daarnaast vlot kunnen communiceren en vaak complexe onderwerpen begrijpbaar maken voor de klant.”
2. Proactieve ingesteldheid
Als accountmanager moet je vooruit denken en risico’s inschatten die je klant nog niet ziet. Klanten beseffen vaak niet dat ze een bepaalde verzekering nodig hebben totdat je ze erop wijst. Davy: “Zo heb ik een klant met een internetplatform dat veel persoonlijke data verwerkt. De klant wist niet dat er een cyberverzekering bestond om zijn bedrijf te beschermen bij een mogelijk datalek of andere cyberaanval. De klant was dan ook zeer tevreden dat dit proactief werd voorgesteld.”
“We werken vaak met complexe of zware dossiers, maar dit laat een accountmanager niet merken.”
3. Organisatorisch sterk
Davy: “Vanuit mijn jarenlange ervaring merk ik op dat een goed gestructureerd persoon een snellere en betere service kan bieden aan klanten. Door een correct en gedetailleerd klantenverslag op te maken, verloopt de samenwerking met onze collega’s bij klantenbeheer veel vlotter. De klantenbeheerder volgt namelijk de klantendossiers administratief op. Gestructureerde aantekeningen en correcte gegevens maken het makkelijker om samen te werken op dezelfde klant.”
4. Positief ingesteld en enthousiast
Davy: “Klanten willen werken met iemand die gepassioneerd en enthousiast is over hun werk. Enthousiasme helpt dan ook om klantrelaties op te bouwen. We werken vaak met complexe of zware dossiers, maar dit laat een accountmanager niet merken. Ook onder de collega’s werkt positivisme aanstekelijk. Het motiveert hen ook om op mindere dagen en stressvolle momenten hun beste beentje voor te zetten.”
5. Leergierig
Davy: “Een succesvolle accountmanager heeft tot slot een sterke drang om te leren en te groeien. Om steeds up-to-date te blijven van de veranderingen en trends in de verzekeringsmarkt, is deze drang essentieel. Ook als je al een ruime klantenportefeuille hebt opgebouwd, zoals ik, kan je nog steeds veel bijleren. Door middel van maandelijkse commerciële briefings, informatie van maatschappijen en zelfstudie blijf je altijd op de hoogte van alle nieuwigheden. Binnen Van Dessel wordt leergierigheid enorm gewaardeerd en aangemoedigd. Er zijn dan ook regelmatige opleidingsmomenten, zowel door collega’s als door externe partijen.”
Heb jij alle eigenschappen hierboven kunnen afvinken? Solliciteer nu als accountmanager bij Van Dessel en word deel van ons team!
Heb je interesse in een job bij Van Dessel?
Laat van je horen via onderstaand formulier, wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!