Maak jij de switch van sociaal secretariaat of payroll naar klantenbeheerder Employee Benefits?
Wil je de expertise die je hebt opgebouwd in payroll of bij een sociaal secretariaat breder inzetten? Liefst in een uitdagende HR-rol waar je die waardevolle kennis toch kan meenemen? In deze blog vertellen we waarom jouw achtergrond de ideale springplank is naar een job als klantenbeheerder ‘Employee Benefits’.

Employee Benefits: de meest menselijke kant van verzekeringen
Paul Vinck, manager van de afdeling Leven, benadrukt de menselijkheid van deze functie: “als klantenbeheerder Employee Benefits (EB) sta je dicht bij de klant en maak je écht het verschil, zowel voor bedrijven als voor hun mensen”.
Je bent namelijk het aanspreekpunt voor bedrijven die nieuw toptalent willen aantrekken én huidige medewerkers gewaardeerd willen laten voelen – gaande van hospitalisatieverzekeringen tot groepsverzekeringen. Denk aan vragen zoals:
- “Onze werknemer gaat op pensioen, hoeveel houdt hij over van zijn pensioenuitkering en welke verzekeringen moet hij nu zelf voorzien?”
- “Een collega is langdurig ziek, hoe zit het met de medische kosten en het loongedeelte?”
- “Een medewerker kreeg een ongeval op vakantie, wat moet er nu gebeuren (repatriëring, medische kosten, …)?”
Dat bevestigt ook Ellen Martens, teamleader van het Employee Benefits-team: “onze klanten zijn geen standaard dossiernummertjes. Je helpt mensen juist op sleutelmomenten in hun leven en ontzorgt bedrijven bij een gevoelig en belangrijk onderdeel van hun HR-beleid.”
Logische switch vanuit sociaal secretariaat of payroll
Een switch vanuit een sociaal secretariaat of een payroll-achtergrond is heel logisch, benadrukt Paul: “als klantenbeheerder Employee Benefits stap je een leefwereld binnen die heel hard lijkt op wat je al kent, maar met meer afwisseling, verantwoordelijkheid en klantcontact.”
Doordat je vertrouwd bent met de sociale wetgeving en weet wat er leeft op een HR-afdeling, zet je die rugzak aan kennis in voor je klanten. Je weet bijvoorbeeld hoe het zit met loonverwerking, tijdskrediet, arbeidsongeschiktheid en pensioenrechten en dat komt elke dag van pas.
En je leert bij! Wie start bij Van Dessel, krijgt een persoonlijk opleidings- en groeitraject: met basisopleidingen voor tools tot gevorderde opleidingen over sociale wetgeving. Heb je het PCP-attest nog niet? Dan begeleiden we je daarin!
De eigenschappen van een succesvolle klantenbeheerder
Tijd om te ontdekken of deze job jouw volgende stap is? Paul en Ellen maakten een checklist van eigenschappen die een succesvolle klantenbeheerder bezit:
✅ Analytisch: klantenbeheerders zijn cijfermatig sterk. Uitpluizen waarom premies zijn aangepast en wat de correcte bedragen zijn, dat doen onze collega’s zonder verpinken.
✅ Empathisch en communicatief: voor wie op een moeilijk moment hulp nodig heeft, is de klantenbeheerder een luisterend oor, je stelt hen gerust en biedt duidelijkheid/oplossingen.
✅ Probleemoplossend & zelfstandig: elke case is anders en daarom is er geen handleiding. Klantenbeheerders gaan dus zelfstandig aan de slag: je belt verzekeraars op, duikt in cijfers, bespreekt moeilijke situaties met collega’s en denkt actief mee met je klanten.
✅ Punctueel: alles moet kloppen, zelfs de kleinste details. Klantenbeheerders gaan dus minutieus te werk zodat elk aspect in orde is.
✅ Zin in afwisseling: een dag als klantenbeheerder is nooit hetzelfde. Je weet op voorhand vaak niet wat de dag gaat brengen en nét dat vind jij uitdagend en boeiend!
✅ IT-skills: werken met verschillende applicaties schrikt je niet af – jij hebt nieuwe tools snel onder de knie.
Een warme én professionele sfeer
En de sfeer? Die omschrijft Ellen als gemoedelijk, waar alles draait om service – niet om targets. Als klantenbeheerder kom je terecht in een familiale onderneming met een Kempische nuchterheid. Tegelijk werk je op hoog niveau aan complexe, uitdagende dossiers voor zowel nationale als internationale klanten en dat vanuit ons hoofdkantoor in Berlaar. Paul vult aan: “collega’s vertellen me vaak dat ze het wederzijdse respect en dé waardering voor hun harde werk erg appreciëren”.
👉 Benieuwd of er een klantenbeheerder in jou schuilt? Bekijk de vacature of stuur ons gewoon een berichtje. We vertellen je graag meer over de job, het team en jouw groeikansen.
Heb je interesse in een job bij Van Dessel?
Laat van je horen via onderstaand formulier, wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!